DENKEN EN DOEN : SCHAKEN IS LEUK EN HOORT BIJ EEN GEZOND LEVEN

Het schaakspel is waarschijnlijk het oudste spel in de wereld. De oervorm gaat tot wel duizenden jaren terug. De huidige westerse vorm van schaken is in de 15e eeuw in Frankrijk ontwikkeld. Tegenwoordig is het een denksport die steeds populairder wordt onder kinderen. Elk jaar komen er weer basisscholen bij waar schaken als cursus of naschoolse activiteit wordt aangeboden.

Wil jij ook leren schaken? Of kun je al schaken en wil je beter worden in deze prachtige denksport ? Op de Maria Bernadette worden al enige jaren schaaklessen gegeven op de woensdagmiddag door JanPeter.  Hij gaat er dit schooljaar mee stoppen en heeft mij gevraagd om de schaaklessen op jullie school over te nemen. Dat wil ik met veel plezier gaan doen. Wie ben ik ? Mijn naam is Ike Tjin A Lien en geef al flink wat jaren schaaklessen op diverse basisscholen in Leidschendam-Voorburg. Onder meer op de sintMaartensbasisschool, de Springplank , de Parachute, de Wegwijzer , Cascade.  Ik maak daarbij onder meer gebruik van de internationaal erkende Nederlandse stappenmethode. Zelf schaak ik vanaf mijn 8e jaar en doe mee aan nationale schaakcompetities en diverse binnen- en buitenlandse schaaktoernooien.

Leren schaken kan vanaf zes jaar. Leren schaken heeft vele voordelen in het verdere leven. Schaken heeft een positieve invloed op reken- en taalvaardigheden. Kinderen leren onder andere makkelijker patronen te herkennen, analyseren,  plannen , onder tijdsdruk beslissingen nemen.  Ook leren ze omgaan met verlies en winst, samen te werken met anderen, vraagstukken in bredere context te onderzoeken en alternatieve oplossingen daarvoor te bedenken. Voorts ontwikkelen zij ruimtelijk inzicht , een positief zelfbeeld en persoonlijke eigenschappen als geduld, zelfdiscipline en doorzettingsver-mogen. Kortom, een welkome aanvulling op het verder ontwikkelen van belangrijke vaardigheden en bewegende sporten.

Naast de reguliere schaaklessen kan er door de kinderen deel genomen worden aan wedstrijdjes. Individueel aan de zogenaamde Grand Prix wedstrijden van de Haagse Schaak Bond. Deze worden met name georganiseerd voor schoolschakers en zijn uitermate geschikt om op een speelse manier hen verder te bekwamen in deze prachtige denksport. In teamverband kan en zal mee gedaan worden aan de Voorburgse Schoolkampioenschappen en het  schoolkampioenschap van de Haagse Schaak Bond.

De schaaklessen worden uw kind ook komend schooljaar weer aangeboden. De les wordt gegeven op de Maria Bernadette woensdagmiddag van 12.30 uur – 14.00 uur. Uw kind kan dus overblijven op school onder begeleiding van de schaakdocent. De schaaklessen worden het gehele jaar door gegeven en volgen daarbij het normale schoolrooster.

Voor het volgen van de schaaklessen wordt een bijdrage gevraagd van € 180,00 . Dit is € 5,00 per lesmiddag. Het totale bedrag kan in 2 termijnen worden voldaan. Uw kind kan na aanmelding 2x kosteloos deelnemen om te bekijken of uw kind het leuk vindt. Na de twee weken wordt de inschrijving definitief. U kunt zich aanmelden of vragen stellen via itjinalien@yahoo.com

Ike Tjin A Lien

schaaktrainer